Jak si doplnit vápník: Pomůže změna stravy i výživové doplňky

To, že vápník je základní stavební složkou kostí a zubů a že je nezbytný pro nás všechny, už asi víte. Co však dělat v případech, pokud vám vápník chybí? Jaké má nedostatek vápníku příznaky a dá se řešit úpravou stravování?

Mléčné produkty bohaté na vápník

Na tyto i další otázky ohledně vápníku vám odpovíme v článku. Představíme vám také 3 výživové doplňky, které vám s doplněním vápníku pomohou.

Oblíbené výživové doplňky s obsahem vápníku

Vápník prospívá nejen kostem

Tento minerál s latinským názvem calcium (chemická značka Ca) potřebuje lidské tělo i pro jiné účely, než růst kostí a zubů. Je nezbytný pro dostatečné srážení krve, přenos nervových impulsů a činnost svalů - včetně těch s hladkým tkání jako např. srdce. Kromě toho snižuje hladinu cholesterolu v krvi a posiluje imunitní systém.

Lidský organismus si pro správné fungování hladinu vápníku v krvi hlídá a reguluje. Nízká hladina vápníku v krvi způsobí, že tělo si ho vezme ze svalů, zubů, dalších tkání a zejména z kostí. Tím dochází k jejich odvápňování (jeden z příznaků osteoporózy), přičemž se časem stávají méně pevnými až křehkými. To se po určitém čase ve většině případů projeví zlomeninou kosti při fyzické námaze.

Vápníku pomáhají ve vstřebávání vitamíny D a K, a také hořčík a fosfor. Pro dostatečné využití vápníku lidským tělem byste tedy neměli zanedbávat ani příjem těchto látek.

Zničené nehty od nedostatku vápníku

Vybíráme z katalogu

Pozrite si viac produktov z kategórie vápnik

Doporučené denní dávky - pozor i na přebytek

Ideální denní dávka vápníku zkonzumována ve stravě či výživových doplňcích se liší podle věku a pohlaví. Pro děti ve věku 6 - 9 let je to 1 100 mg, pro 9- až 15-leté děti 1 200 mg, pro ženy a muže ve věku 25 - 34 let 1 000 mg a ve věku 55 - 65 let postačí mužem také 1 000 mg, zatímco ženy jej potřebují 1 200 mg. Lidé nad 65 let by měly přijmout denně až 1 500 mg vápníku.

O dostatečný příjem vápníku byste měli dbát i v těhotenství a v období kojení. Jeho zvýšenou potřebu mají také lidé žijící v městském či průmyslovém prostředí, zažívající hodně stresu, konzumující měkkou vodu či lidé, kteří jsou často vystaveni záření (např. při rentgenových vyšetřeních).

Pití mléka s obsahem vápníku

Hodně vápníku potřebují i děti pro jejich správný vývoj a růst. Nedostatek vápníku u dětí může způsobit deformace kostí (např. Onemocnění známé jako křivice). Totéž platí i pro nedostatek vitaminu D, který je nezbytný pro vstřebávání vápníku.

Vápníku můžete mít i přebytek. Tento stav se nazývá hyperkalcémie a může se projevit nadměrným močením a žízní, podrážděním žaludku, nevolností až zvracením či zácpou, svalovou slabostí, letargií až únavou či zmateností. Vápník může mít i negativní vliv na vaše srdce - při jeho přebytku v krvi se tento může ukládat právě v srdci a v cévách, což vede k život ohrožujícím stavům.

Hladinu vápníku v těle dokážou regulovat příštítná tělíska, jeho přebytek je tak nejčastěji důsledkem nějakého onemocnění, dehydratace či nadměrným užíváním výživových doplňků obsahujících vápník.

Vápník doplníte potravinami i doplňky

Řídnutí kostí vám pomůže zpomalit vhodná strava. Když se řekne vápník, jako první potravina vám určitě napadne mléko. V 1 litru ho sice najdete 1 200 mg, pro mnohé lidi je však mléko těžko stravitelné. Obsahuje totiž plno laktózy (mléčný cukr) i nasycených tuků, takže pít kvanta mléka denně není nejzdravější.

Vápník však najdete i v mnoha jiných potravinách, asi nejvíce ho je v máku (cca desetkrát více než v mléce), sezamu, chia semínkách, bylinkách, tmavozelené listové zelenině, mrkvi, brokolici, pomerančích, řasách, tofu či v mandlích a vlašských ořechách. Potraviny bohaté na vápník jsou i zeleninové šťávy, některé minerální vody, rostlinné alternativy mléka (z mandlí nebo máku) a makový olej.

Makové klasy a mák plný vápníku

Možná jste již slyšeli o tom, že káva odbourává vápník z organismu. Tento účinek mají však i jiné potraviny jako např. černý čaj, sůl, alkohol, potraviny s kyselinou fosforečnou (najdete ji v mnoha slazených nápojích) či potraviny s obsahem fosforu. Odvápňování může být také následkem kouření.

Pokud máte obavy, že vaše strava není dostatečné bohatá na vápník, můžete sáhnout po některém z výživových doplňků. Ty mohou obsahovat organický vápník - pochází z rostlinných nebo živočišných zdrojů a tělo ho jednodušší vstřebává, nebo anorganický vápník získaný z minerálů - ten je horší vstřebatelný. Mezi další způsoby, jak zpevnit kosti, patří např. dostatek pohybových aktivit.

Top 3 nejoblíbenější doplňky na doplnění vápníku

Vápník Biomin kapsle

Kapsle Biomin Calcium Vápník 200 mg

Příznaky nedostatku vápníku

  • Bolesti svalů - Může jít io svalovou slabost, mravenčení, napětí ve svalech či dokonce křeče. Tyto příznaky se objevují v důsledku oslabení nervových zakončení. Svalové křeče mohou být způsobeny i nedostatkem hořčíku.
  • Oslabené zuby - Při nedostatku vápníku dochází k rychlejšímu rozvoji zubních kazů, po čase se zuby mohou dokonce štěpit. Častým příznakem je i žloutnutí zubů.
  • Oslabené kosti - Nedostatek vápníku způsobuje, že tělo si ho čerpá z kostí. Ty pak řídnou a stávají se slabšími a křehčími. Výsledkem je jejich lámavost při fyzické námaze.
  • Častý výskyt nemocí - Vápník se významným způsobem podílí na funkci imunitního systému, díky svému působení vytváří v těle zásadité prostředí, ve kterém se bakteriím ani plísním nedaří. Kromě toho vápník podporuje i léčivé procesy těla včetně zaceľovania ran. Při jeho nedostatku se tedy může stát, že vás začnou častěji trápit různá onemocnění.
  • Nekvalitní spánek - Vápník podporuje tvorbu melatoninu, což je hormon, který má na starosti regulaci spánkového procesu v těle. Při jeho nedostatku se může stát, že se budete v noci budit, váš spánek nebude dostatečně intenzivní a tělo si při něm neodpočine.
  • Problémy s hubnutím - Vápník napomáhá metabolickým procesům v těle, které zaručují rychlejší a intenzivnější využití přijaté energie, namísto jejího ukládání do tuku. Jeho nedostatek tedy může mít vliv i na hubnutí. Pozor na dostatečný příjem vápníku při dietách - tehdy jíte méně a vápník může chybět - z vaší diety se tak může stát začarovaný kruh.
  • Zhoršení premenstruačního syndromu - Vápník se váže na estrogen a pomáhá zmírňovat křeče i další příznaky PMS. V případě, že se každý měsíc vaše příznaky zhoršují, na vině může být právě nedostatek vápníku či jiného minerálu.
  • Nedostatek vápníku má vliv i na nehty (jsou křehké a lámavé), dalšími příznaky jsou suchá pokožka, dušnost, srdeční arytmie, nervozita či jiné duševní potíže. Akutní nedostatek vápníku postihuje zejména nervy a svaly, vlivem jeho výrazného nedostatku může přijít až k selhání srdce.

Zobrazit produkty v kategorií:



Publikováno dne: 08.08.2019
Hodnocení článku:
(90.2%)

Autor článku

Michal Toma

Jsem technik tělem i duší. Odmalička mě bavilo rozebírat a skládat různé přístroje a zjišťovat, jak fungují. Podobně dokážu rozebrat na součástky i...


Přidat komentář

V tejto kategórií nájdete aj:

Tenisový loket – příznaky, léčba, cviky Tenisový loket – příznaky, léčba, cviky

Tenisový loket je velmi nepříjemné onemocnění, ke kterému dochází při namožených této oblasti ruky. Vysvětlíme vám, jaké jsou příznaky tenisového lokte a jak jej efektivně léčit. 

Ecodenta Černá bělící zubní pasta – recenze a zkušenosti Ecodenta Černá bělící zubní pasta – recenze a zkušenosti

Díky černé bílá? Zní to jako paradox, ale účinný. Ecodenta Černá pasta na bělení zubů efektivně působí proti nežádoucí pigmentaci zubů. Chcete vědět, jak funguje?

Kovový, acetonový, hnilobný nebo kyselý zápach z úst? Jsou příčinou mandle? Kovový, acetonový, hnilobný nebo kyselý zápach z úst? Jsou příčinou mandle?

Máte problém komunikovat s lidmi a stydíte se kvůli nepříjemnému dechu? Nevíte, proč je to tak a co s tím? Všimli jste si to iu vašich dětí nebo u domácího mazlíčka? Na všechny vaše...